Wikipedia

Резултати от търсенето

неделя, 11 май 2014 г.

Страницата подготви Мария Станкова: "Три разговора за Блага" и "Въпросите на Блага Димитрова" от Амелия Личева




гръб на корицата
Три разговора за Блага
от Мария Станкова

Фактът, че Борис Роканов е пълен с идеи не изненадва тези, които го познават. Той е ентусиаст в литературата. Поставил си е за цел да превърне формата на книгата в нещо атрактивно и мисля, че гледа доста напред. С новата книга за Блага Димитрова Борис Роканов се представя като съставител - традиционалист в най-добрия смисъл на думата.
Книгата се състои от три части - три разговора с Блага Димитрова.
Струва ми се, че това е най-удачният начин за представяне на човека-творец.
Чрез интервюто Борис Роканов ни среща с човека Блага Димитрова. Среща ни с нейните премълчани и изказани истини за времето, демокрацията, властта, надеждите, тревогите, разочарованията и съмненията.
Във втората част-разговор е творецът Блага Димитрова или казано по друг начин, Блага Димитрова говори чрез своите стихове. Стиховете са всичко онова, което човекът само като човек е безсилен да сътвори. Между творец и човек се води битка. За поета белият лист е бойно поле, а думите са оръжията. Когато човекът е повече творец, на листа остават незарасналите му рани и парченца душа. Когато човекът е повече поет, той не се скъпи да раздава от себе си. Не се страхува да бъде искрен.
Всяко изкуство е хищнически настроено към създаващия го, но мисля, че поезията най-бързо поглъща твореца. Във втората част на тази книга се срещаме с мъдростта и добротата, с вглъбената в стиха Блага Димитрова.
Ако някой някога
ме е обичал
заради гъстите коси
с цвят на оса слънчасала
В третата част-разговор Клео Протохристова ни предлага своите думи "За Блага". Не е нужно да ги коментирам. Добри думи, на високо професионално ниво. Една литературна критика, изработена по всички правила на литературната критика.
Storget, Kopenhagen
последен, омачкан и оцапан екземпляр на книгата

Всъщност, след като прочетох книгата, подготвена от Борис Роканов, някак ми се иска да се обърна повече към издателите. Обърнете внимание! Всички задължителности са запазени, но подменени с нещо по-стойностно. Вместо "Предговор" Борис Роканов предлага интервю с автора. Това е много добро решение. Мисля, че всеки най-добре знае какво иска да каже на хората. Вместо "Заключение" - сериозен анализ на творчеството на представяния автор.
В действителност авторите на тази книга са трима. От тяхната съвместна работа се е получил много добър продукт. Той вече е на книжния пазар.
http://www.slovo.bg/old/litforum/223/mstankova.htm




Въпросите на Блага Димитрова
от Амелия Личева
Борис Роканов умее да прави книги-жестове, книги-дарове. Такава беше литературната анкета с Екатерина Йосифова, която той й подари за неотдавнашния й юбилей, такава сега е и книгата, с която той поздравява Блага Димитрова за нейния юбилей. Но за разлика от анкетата с Екатерина Йосифова, която изпълваше цялото книжно тяло, тук замисълът е друг.
Литературната анкета, обозначена като "Първи разговор с Блага", заема относително малко място от книгата и включва същинския разговор, състоял се между Блага Димитрова и Борис Роканов в периода 2001 - 2002 година (използвани са и въпроси от изданията "Демокрация", "Век 21", "Литературен форум", "Литературен вестник" и "Език и литература"). Този разговор поставя темите за политиката и връзката й с литературата, за политиката и днешната оценка, която й дава Блага Димитрова, за свободата и отговорността, за морала (но не новия, а единствения), за призванието на интелектуалеца, за изтеклия ХХ и дошлия ХХI век, за глобализацията, литературните й приятелства, за Елисавета Багряна, писането, за книгата на живота й... Нещо повече, тази част се явява прелюдия към следващата, доколкото настоява, че повечето въпроси, които всичко съществуващо задава и които човек сам ненадейно си задава са всъщност въпроси без отговор. Неслучайно самата поезия на Блага Димитрова често е питане, което не очаква отговор, питане, което просто цели да мултиплицира любимия въпрос "как".
Следвайки тази логика, втората част на книгата се съсредоточава върху самото писане на Блага Димитрова. Затова и "Вторият разговор с Блага" е особен, мълчалив, той е същинско питане без отговор, постигнато чрез подборката на стихове, направена от Борис Роканов. И макар че неговото съставителство отпраща към личния му избор, към идеята за лична антология, този избор е и представителен, някак каноничен, тъй като включва много от емблематичните за поезията на Блага Димитрова стихове като "Сама жена на път", "Да бъдеш жена", "Съперница", "Тайна", "Моето име", "Как", "Ако", "Автопортрет"...
И най-сетне, съставената от Борис Роканов книга разбива модела на монологичността и чред допускането на чужда визия към "своя прочит" на поезията на Блага Димитрова. Този пробив се осъществява благодарение на специално написаната за изданието студия на Клео Протохристова, озаглавена "Тревожната ведрина на познанието". Благодарение на този многопосочен и прецизен текст поезията на Димитрова е рационализирана, предложено е четене отвъд биографичния разказ, хронологиите и редуващата се смяна на теми и мотиви. И най-сетне, аргументирано е четене през един общ за поезията на Блага Димитрова проект, който може да бъде сведен до проблема за изстрадването на познанието и чиито опори са словото, мистерията на езика, концепцията за гласа, лицето и погледа, както и до разбирането за ключовата роля на женското тяло, на женската идентичност и функционалността на различните роли, поемани като на маскен бал... 


Думи
с/у думи 


Борис Роканов.Блага Димитрова. Литературна анкета.Пловдивско университетско издателство.
Пловдив, 2002 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар